De defensiebegroting 2016: enkele korte conclusies en commentaren

JSF en de rest
Het mag duidelijk zijn. De JSF drukt wel degelijk op andere projecten. (met dank aan Marineschepen.nl) Ook is duidelijk dat de kosten voor het JSF programma hoger gaat uitvallen. Dit is te wijten aan de dollar koers beweert de minister. Dat is niet zo gek want men gebruikte bij de plannen van vorig jaar een zeer onrealistische koers. Weer een voorbeeld van hoe Nederland in de JSF gerommeld wordt. Maart dit jaar schreef ik er al over:

Zie waar een tunnelvisie en politiek gedreven MICC projecten toe leiden. En dat tegen een prachtige dollarkoers van 0,763 nietwaar? Nou eerder €1 = $1 oeps! Maar laat u niet weerhouden deze waarschuwing te lezen. Ja Jack en Mat… ook jij/jullie… want wie draagt er meer verantwoordelijkheid voor dit debacle dan de lobbyende geld verslindende en belastinggeld verkwanselende CDA, VVD en LPF (voormalig) politici die nu hun kost verdienen met de JSF aanschaf?

1455906_743216355796245_3719165153701863531_n

Dit soort stiekeme slimmigheidjes is aan de orde van de dag:

  • 85 JSF was eerst het plan (Klu had behoefte aan 114 toestellen claimde men toen (we spreken over t/m 2013/2014), men rekende ons altijd mooie prijzen voor… toen werden het er ineens 35 (plus 2 testtoestellen) voor het zelfde bedrag….
  • De Exploitatie ging van € 275 miljoen per jaar voor 68 F-16 (vanaf 2 vliegbasis plus detachement in de VS) naar € 270 miljoen voor 35 + 2 testtoestellen als het gaat om de JSF…. (let wel de JSF zou staan aan het begin van zijn levenscyclus, de F16 aan het einde… de praktijk leert ons dat de jaarlijkse kosten incrementeel  (tenzij de aantallen toestellen afnemen of er minder vluchten plaats vinden…. Maar dat lijkt me met 37 toestellen niet de bedoeling.
  • Vorig jaar nadat dit door de kamer was goedgekeurd en de eerste bestelling voor 8 JSF was doorgedrukt kwam ineens naar buiten dat dit bedrag zou stijgen naar € 285 per jaar.
  • De begroting voor aanschaf van 37 JSF zou zo’n beetje gelijk blijven (die steeg toen een klein beetje) Maar dus met een zeer onrealistische dollarkoers. En wat zien we nu..?
  • Juistem, een flinke stijging van zo’n € 550 miljoen euro (wat kan oplopen omdat de dollar koers niet vastligt. Vandaar ook dat de minister het prijspeil niet aanpast (wat op zich logisch is) maar wat kan betekenen dat men dit pas bij de laatste bestelling zal doen… met vele honderden miljoenen extra tot gevolg.
  • Wat verder opvalt is dat vrijwel alle materieel projecten worden uitgesteld…. behalve de bestelling voor de JSF>… wie zegt dat de vervanging van de JSF belangrijker is dan die van de andere krijgsmachtdelen?>
  • Wie zegt dat de JSF op het moment van invoeren dan ook niet weer een dure aanvullende capaciteitsuitbreiding nodig heeft… zoals de huidige plannen (in de VS) voorzien in nieuwe sensorapparatuur ?)
  • Nog een leuk gevalletje van onjuist handelen van de JSF kliek (luchtmachtmilitairen, ambtenaren, VVD/CDA politici en industriëlen. Het presenten van de JSF als de enige echte multirole fighter… De Amerikanen zien de JSF zelf echter als een Strategische bommenwerper die de luchtverdediging/bescherming van de F22 nodig heeft, aldus voormalig U.S. Air Force Air Command chief, General Michael Hostage:

“If I do not keep that F-22 fleet viable, the F-35 fleet frankly will be irrelevant. The F-35 is not built as an air superiority platform. It needs the F-22,” says Hostage to Air Force Times.

  • Zo kan ik nog wel even doorgaan….

Fundamenteel probleem
Kortom de hele krijgsmacht gaat gebukt onder de JSF last.. dit is niet slechts een kwestie van meer geld voor defensie. dit is een fundamenteel probleem binnen defensie (dus niet alleen bij de luchtmacht). Iets anders dat opvalt is het feit dat de landmacht nog altijd veel meer te besteden krijgt in operationele zin. vreemd omdat alle dure exploitatie bij de landmacht inmiddels zijn wegbezuinigd (ten gunste dus van de JSF en gevechtshelikopters- dit is terecht als je kijkt waar met name de offensieve capaciteiten zich bevinden. dit is niet meer binnen de landstrijdkrachten!) Dit betekend dat de landmacht slechts een vulling van militairen is, infanterie en logistieke ondersteuning.. allemaal bedoeld als vulling van vredesmissies… De offensieve capaciteit Artillerie en Special Forces resteren. Precies zoals de nitwits van de Luchtmacht het willen ,. High on tech, low boots on the ground. kortom Special Forces en JSF zullen het appeltje wel schillen in de toekomst…. juist?

Conclusie
Mijn conclusie: de Tweede Kamer laat het gewoon gebeuren dat de krijgsmacht nog verder wegzakt. We gaan gewoon door op de weg die al jaren geleden ingeslagen is. Defensie is een verkapte subsidieverstrekking voor de industrie, een manier om de VS te pleasen en een manier om internationaal wat aanzien en goodwill te verwerven. De Luchtmacht levert de facto 1 á 2 squadrons JSF volledig ingebed in de USAF al ware het de tweede Wereldoorlog. Keuze voor de JSF impliceert dat we volledig afhankelijk zijn van de Amerikanen op het gebied van training, EW database, inlichtingen, bewapening en updates. Autonomie en soevereiniteit zijn er in naam wellicht wel, in de praktijk zal dat niet meer zo kunnen zijn. Gewoonweg omdat de Amerikanen dat niet toestaan… Vreemd dat veel partijen dit aan Europa niet toevertrouwen (terecht) maar dit dus blijkbaar aan de Amerikanen wel durven in te leveren?

Flow of goods Europe

De hoofdtaak – verdediging van de Nationale (burger) belangen en het gemeenschappelijke grondgebied (is dus het continent Europa) lijkt hiermee niet langer een hoofdtaak te zijn. Ook de partijen die zeggen meer geld voor Defensie te willen laten dit gewoon gebeuren, ze halen hun politieke punten (tijdens de nabeschouwingen) binnen en daarmee is het afgedaan. Totdat er een grote crisis ontstaat waaruit zal blijken dat de huidige capaciteiten niet toereikend. Zijn. Den Haag zal moord en brand schreeuwen… wie is verantwoordelijk? Wel er zal zullen wel wat mensen verantwoordelijk worden gehouden… de laagste rangen van de hogere rangen zullen wel het haasje zijn… de politiek verantwoordelijken zijn er dan niet meer… en de industriëlen… ach… die hebben de zakken gevuld. De focus op “Airpower’ is in mijn optiek een verkeerde aanname… (de aanname is dat het luchtwapen alle dimensies kan bestrijden… ) de aanname gaat echter mank op een aantal punten:

  • Airpower is niet 24/7 en/of onder alle omstandigheden beschikbaar! Zeker niet met de kleine aantallen JSF en Apache. Wie geeft grondtroepen direct vuursteun op het moment dat het nodig is? In storm of regen, sneeuw of hitte…. Of tijdens een onweersbui? De tank is er niet meer! De landmacht beschikt niet meer over geleide wapens die vanonder pantser kunnen worden afgevuurd alleen de Fennek MRAT, waarbij men eerst het voertuig moet verlaten… wil men het wapen gebruiken.. dit kost tijd.. logisch toch? De gewone infanterie bataljons beschikken niet langer over de 120mm mortieren, dat is verheven tot …. Artillerie. De 155mm zware houwitsers zijn te groot en te zwaar en zullen dus niet altijd ingezet (kunnen) worden… en daarbij we gebruiken er nog maar 18 (ipv 60)
  • Inzet van infanterie tijden buitenlandse missies precies zoals Srebrenica waarbij men er vanuitgaat dat het te allen tijde rendabel is om JSF te gebruiken danwel deze te riskeren: In het kader van bovenstaande is met name de alinea: Cost and Riskinteressant! Lees alle artikelen van het blog: Safe te Royal Navy.org
  • Verkeerd concept gekozen: high tech – low boots on the ground: versus het Payloads over platforms concept. Waarbij voldoende zeer goed platforms zijn die modulair kunnen worden uitgerust met benodigde sensoren en wapens. (voordeel van dit concept is dat men over voldoende voortzettingsvermogen kan beschikken. Dit concept gaat uit van modulariteit en kwantiteit.. het andere concept gaat uit van superioriteit. (het jammere hieraan is dat superioriteit nooit lang of volledig bestaat) neem Stealth – ooit het summum van techniek.. inmiddels is duidelijk dat er diverse methodes zijn om stealth waar te nemen en uit te schakelen. De JSF is stealth maar heeft daarvoor concessies gedaan aan prestaties…. De Saab GripenE is een voorbeeld van zo’n modulair platform van hardware tot software is dit toestel ontwikkeld voor toekomstige uitbreiding. De computer is dezelfde als de JSF… maar de software zal slechts 40% van de computer vullen. De vele miljoen regels code bij de JSF zullen er echter voor zorgen dat de JSF binnen enkele jaren een nieuwere, grotere, wellicht zwaardere computer nodig zal hebben…..

FIA Saab slide 8 FIA Saab slide 9

  • De dreiging rondom Europa, en rekening houdend met de economische belangen en de levensbehoefte van de Europese bevolking is met name tegen te gaan door maritieme dominantie – op lange (lees Atlantische oceaan) en middellange (lees Noordzee en Middellandse zee) afstand van Europa. Hier komt 95% van onze handel vandaan via o.a. Rotterdam. De JSF ontbreekt het aan bereik, en altijd maar dure lucht tanker ondersteuning is niet rendabel.

threats to europeinternational-maritime-route

  • De JSF kan wellicht in alle dimensies invloed uitoefenen mits men over de juiste wapens beschikt.. en dit zegt men er niet bij… die wapens zijn er niet en zullen er niet gauw komen (Waarom?  €€€€€€€€€€€€= daarom!).

pujspar6aax3vdft8iz3 DATA_F-35_Weapon_Blocks

  • De JSF is juist een toestel waarbij juist diverse huidige wapens niet langer gebruikt kunnen worden… omdat de integratie van die wapens door de VS ver voor zich uit zijn geschoven. En sommige wapens niet zullen worden geïntegreerd. De huidige wapens die geïntegreerd worden zijn: GBU-31, GBU-12, nog niet zover maar ook de SDB zal er in passen.
  • Alleen de AMRAAM kan straks nog passen in de JSF. (initieel niet omdat we nu de 120B gebruiken JSF beoogt 120C)
  • Voor zover mij bekend passen alle Nederlandse wapens incl de in aanschaf zijnde SDB onder de Gripen.
  • Zowel de Reccelite als de Litening II targeting pods zijn nu al geïntegreerd op de Gripen C/D en dus met vrij weinig moeite ook op de GripenE. beide systemen zijn operationeel in Nederlandse dienst.
  • Voor Rafale en EF ligt dat idd wel iets anders.
  • Voor de JSF zijn ook infrastructurele aanpassingen nodig, dit is niet het geval bij F-16, Gripen E en Rafale. Dus dit “verwijt” aan het adres van de F/A-18 Super Hornet is een beetje grappig. Bekijk bijvoorbeeld het rapport Uitstapkosten JSF van het ARK maar eens, tabel 7 en tabel 8 staan diverse infrastructurele kosten benoemt: VOOR DE JSF!

air_jas-39_weapons_options_eskil_nyholm_lg gripenngload1ok

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s