Expeditionaire enablers: Helikopters…. wherever – whenever!

Als er iets is dat een expeditionaire krijgsmacht nodig heeft om overal ter wereld effectief te opereren dan zijn het wel helikopters. In het blog Luchtstrijdkrachten – vervolg ben ik al ingegaan op de behoefte aan helikopters die ik onderscheid in het kader van DutchForce21. Als we uitgaan van het expeditionaire karakter van het Korps Mariniers is het van het grootste belang dat de helikopters nog meer en beter geschikt worden gemaakt om onder maritieme omstandigheden te opereren.

Even in het kort hoe ik vanuit DutchForce21 de helikopters zou indelen:

Transport Heli Wing
298 TH Squadron Gilze Rijen 16 Chinook
299 TH Squadron Gilze Rijen 16 NH90 TTH *
300 TH Squadron Gilze Rijen 16 NH90 TTH * (opleiding)

Gevechts Heli Wing
301 AH Squadron Gilze Rijen 12 AH-64D Apache + 4 LSH *
302 AH Squadron Gilze Rijen 12 AH-64D Apache + 4 LSH *

303 AH Squadron Ft. Hood / USA 12 AH-64D Apache + 4 LSH (opleiding)

Maritieme Heli Wing
305 MH Squadron De Kooy 16 NH90 NFH
306 SM Squadron De Kooy 4 NH90 SMH + 6 LSH-SM + 8 NUAS

BaaHiEtCYAEYCLu 320troopsin2waves

Bij maritieme operaties is het van belang dat er een goede synchronisatie is van de inzet van helikopters. Zo moet bij het overvliegen van een compagnie infanterie (Mariniers) rekening gehouden worden met een vliegbeweging van tenminste 6 helikopters in één wafe.

Korps Mariniers = JOINT
De integratie in één Korps Mariniers betekend ook dat er niet zoiets “paars” als een Defensie Helikopter Commando nodig is waarbinnen momenteel nog altijd kleuren petten en belangen aanwezig zijn. De structuur zal net zoals bij het landcomponent worden ingedeeld in “functionele groepen” (bijvoorbeeld Groep Operationele Eenheden Mariniers). Bij vliegende eenheden gebruik ik hiervoor de term Wing, iets vrij ongebruikelijks in Nederland maar dat doe ik om de eenheid los te weken van de basis… en het expeditionaire karakter te benadrukken. Ook denk ik dat het wellicht een idee is om de helikopters als een soort van pool te laten fungeren. De helikopters worden administratief beheerd door de Wing… en operationeel ingezet vanuit de squadrons.

Vluchteenheden Helikopters
De directe ondersteuning van expeditionaire eenheden is een grote verantwoordelijkheid van de helikopter squadrons van het Luchtvaartcomponent van het Korps Mariniers. Daarvoor beschikt het over verschillende gespecialiseerde helikoptersquadrons die in staat zijn om als als kapstok te fungeren van een composiet squadron bestaande uit verschillende Vlucht Eenheden naar gelang de missie. Een vluchteenheid bestaat uit een helikopter, vliegende bemanning, nderhoudspersoneel, vliegdekonderofficier en reserveonderdelen zodat het min of meer als een zelfstandige eenheid aan boord van schepen geplaatst kan worden. De met een * aangevulde eenheden zijn de vier “aangewezen” squadrons[i] die als composietsquadron moeten kunnen fungeren..

Om een voorbeeld te geven van een denkbeeldige Composiet squadron op basis van een Amfibische operatie waarbij een amfibische gevechtsgroep ondersteund moet worden.

  • 299 Transport Helikopter Squadron:
    • Composietsquadron staf
    • Ground Support detachment.
    • 4x NH90 TTH Vlucht Eenheden (VE)
  • 298 Transporthelikopter Squadron:
    • 2x VE CH47E Chinook
  • 301 Gevecht Helikopter Squadron:
    • 4x VE Apache
    • 2x VE LSH

ApachenavalUKAW109 Folded blades

Optionele capaciteit
Deze expeditionaire helikopter capaciteit kan tijdelijk of voor langere duur worden aangevuld door gespecialiseerde Vlucht Eenheden. Bijvoorbeeld als maritieme omstandigheden dat vereisen (bijv. Maritieme patrouille behoefte langs kust) Of als er bijvoorbeeld behoefte is aan het stationeren van enkele tactische gevechtsvliegtuigen en er daardoor behoefte ontstaat aan lucht tanker capaciteit. Toevoeging naar gelang de operationele noodzaak kan er dan als volgt uitzien:

  • Tijdelijk of permanente toevoeging van Maritieme Helikopter Wing detachement:
    • 1 á 2 VE NH90 NFH van 305 Marine Helikopter Squadron
    • 1 á 2 VE NH90 CSAR en/of 1 á 2 LSH / SM en/of 1 á 2 NUAS van 306 Special Missions Squadron
  • Mogelijke toevoeging van een vlucht tactische gevechtsvliegtuigen
    • 6x VE Gripen E / Sea Gripen van 311 Tactical Fighter Squadron
  • Luchttransport en support, tijdelijk of permanent toegewezen:
    • 1 á 2x VE C130J30 en/of C130J van 336 Tactical Transport Squadron
    • 1 á 2x VE KC130J van 320 Tactical Patrol Squadron incl (CAS cap met Harvest Hawk kits)
    • 1 á 2x VE met SC130J Sea Hercules van 320 Tactical Patrol Squadron

BbyrTYACMAIhk0H

merlin_refuel cj130sc

Forward Operating Base
Bovengenoemde Composiet squadron kan dan opereren vanaf een volledig expeditionaire Forward Operating Base (FOB) ook hiervoor kunnen detachementen worden geformeerd en ingevlogen. In het blog ‘101e Paracommandobataljon Regiment Stoottroepen Prins Bernard’ ben ik al ingegaan op een mogelijke operatie. Het gebied c.q. de locatie die nodig is om een dergelijke FOB in gebruik te nemen kan door inzet van een Rapid Reaction Element worden ingenomen en beveiligd. De daarvoor benodigde transportvliegtuigen en tanker vliegtuigen kunnen direct landen of terugvliegen. Een tweede golf van toestellen kan vervolgens onderstaande elementen invliegen:

oh0pat

  • 601 Squadron Grond Operaties (GROPS)
    • Luchtverkeersleiding detachement
    • Beveiliging
    • Constructie detachement
    • Logistiek detachement
  • 801 Triple Air Defense Squadron (TRIAD)
    • Luchtverdedigings vlucht local area defense capable incl C-RAM)

Flexibiliteit Toolbox krijgsmacht
Duidelijk mag zijn dat het hebben van deze capaciteit een enorme flexibiliteit geeft aan de krijgsmacht als geheel. Dit terwijl naar mijn mening de kosten nauwelijks groter zijn dan nu het geval is. Veel van de huidige capaciteiten gaat zitten in grote infrastructurele projecten. Men bouwt ook op locatie eerst maandenlang aan een operationele basis alvorens men die betrekt. Naar mijn mening moet men in staat zijn om dit veel sneller en veel efficiënter te doen

In het kort nog een toelichting op gekozen helikopter types:

  1. Chinook – vooralsnog zou ik de Chinook aanhouden, vooral omdat dit nu eenmaal het gekozen helikopter type is voor zware helikopter capaciteit. Feit is wel dat er voor een maritieme oriëntatie veel geschiktere maritieme helikopters beschikbaar zijn. Bijvoorbeeld de EH101, de S92 etc. Natuurlijk kan ook pas over vele jaren gekozen worden voor een nieuw Zwaar type.
  2. NH90 TTH – Ik heb hier nu gekozen voor de NH90 TTH in een maritiem geschikte configuratie. Dit is niet hetzelfde als de huidige NH90NFH die voor transport is aangepast maar verder wel alle marine uitrusting heeft. Het gaat om een TTH variant die geschikt is voor operaties vanaf schepen en in maritieme omstandigheden. Een goedkopere optie zou eventueel ook mogelijk moeten zijn, bijvoorbeeld de AW139M (lichter dan de AW149 en NH90) of AW149 variant (gelijk aan AW109 + GSE etc.), EC725 Cougar (nieuwste variant; hergebruik GSE en procedures huidige Cougars) of de Black Hawk (gelijke onderdelen met AH64 Apache) iets lichter dan de NH90 maar wel goedkoper.  Ok, dit betekend naast de NH90 NFH wel een nieuw helikopter type… maar tegelijk kan er wellicht bespaard worden omdat de toegevoegde heli’s goedkoper zijn in aanschaf en vermoedelijk in exploitatie an sich. De besparingen die één helikopter type NH90 NFH + TTH met zich mee brengen zouden hierbij nader moeten worden geanalyseerd.
  3. Apache – De AH64 Apache’s zou ik laten moderniseren naar de Britse standaard Die beschikt zoals eerder gezegd over uitzondelrijk nuttige mogelijkheden. De helikopters zijn geschikt om vanaf schepen te opereren. Ze zijn voorzien van een selffolding rotor blades, drijflichamen om boven water te opereren. Daarnaast zou ik als standaard hoofdbewapening kiezen voor de LAHAT. Dit wapen is vele malen goedkoper in gebruik dan de huidige Zware Hellfire missiles. Integratie van dit wapen kan krijgsmacht breed, ook land en marine eenheden kunnen worden voorzien van dit wapen.

LAHATlauncerquad Apache&A109

  1. LSH – De Light Support Helikopters[ii]. De LSH dient een betaalbaar (aanschaf en exploitatie) toestel te zijn dat veelzijdig inzetbaar is. Waarbij samengewerkt kan worden met internationale partners (pooling & Sharing). De lage kosten van dit toestel compenseren het gebruik van een extra helikoptertype. beide toestellen dienen geschikt gemaakt te worden voor operaties in het maritieme domein. In DutchForce21 is gekozen voor de AW109M vanwege de reeds bewezen capaciteiten op het gebied van maritieme operaties. Alternatieven zijn bijvoorbeeld de UH-72 Lakota (of EC645) Ook de LSH kan worden uitgerust met bewapening en sensoren (Laser Target Designator) en LAHAT missiles. (vanwege het lichte gewicht kan de LSH twee keer 4 tubes meedragen, en eventueel zelfs reloads intern. )
Nogmaals, bovengenoemde zijn opties. Een neutrale onafhankelijke analyse zou in feite moeten worden uitgevoerd om te bepalen op welke wijze de Nederlandse krijgsmacht de biggest bang for the buck kan realiseren. Welke helikopters kiest men, en waarom… het beste toestel voor de beste prijs kan echt niet.. zo 2008!


[i] 298 squadron niet omdat het een te specialistisch zwaar squadrons is, 303 squadron niet omdat het in eerste instantie mobilisabel is en slechts een trainingseenheid en de beide maritieme squadrons niet omdat hun functioneren te specialistisch is

[ii] Een goed voorbeeld van een geschikt helikoptertype is de AW-109 Power, welke o.a. in gebruik is bij de Belgisch Luchtcomponent. Dit type is geschikt voor diverse taken: Training, Anti-piraterij operaties (ipv dure NH90), Verkenning (voor Apache’s in teamverband), Transport, SAR / Combat SAR, Speciale operaties, Ondersteuning van de civiele autoriteiten. Gemiddelde aanschafprijs (civiel) € 4.5 miljoen per stuk militair € 10 á  € 12 miljoen. De gemiddelde kosten voor exploitatie (personeel niet meegerekend is € 700 per vlieguur) In vergelijking met de NH90, Apache en Chinook moge de besparingen duidelijk zijn. https://dl.dropboxusercontent.com/u/36193122/Defensie/A109Naval.pdf

Advertenties

Een gedachte over “Expeditionaire enablers: Helikopters…. wherever – whenever!

  1. Pingback: DutchForce21: US Army calls it Multi Domain BATTLE: JOINT COMBINED ARMS CONCEPT FOR THE 21ST CENTURY | DutchForce21

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s