Deel 2: onze nationale erfenis, wat er blijkbaar in onze genen zit!

In het voorgaande blog: De Koninklijke Marine wordt het enige krijgsmachtdeel dat ons land nog telt! heb ik een inleiding gegeven op de achtergrond van deze serie blogs. Hierbij dus deel 2.

Voor de duidelijkheid herhaal ik eerst mijn conclusie naar aanleiding van deel 1.

Conclusie: De wereld is groot en bestaat voor 70% uit water. Onze welvaart danken wij aan die zee. De kans is groot dat er een (concurentie)strijd ontstaat om grondstoffen, brandstoffen en water. Veel van deze dingen moeten langs chokepoints overzee naar ons land vervoerd worden. Er zijn daarnaast verantwoordelijkheden die wij delen met andere Europese landen en onze NAVO bondgenoten wereldwijd. Bovenal is de wereld er niet veiliger op aan het worden. Nederland heeft dan ook behoefte aan een lange arm, die, indien nodig overal ter wereld kan opereren!

Nationale erfenis
 Wat heeft een klein landje als Nederland daarmee van doen? Nederland heeft al eeuwen de wereldzeeën bevaren en dat doen we nog steeds. Nederlanders blinken uit in vrijwel alle takken van sport die direct of indirect met de zee te maken heeft. Dit is een voordeel, wij zijn er goed in, en we worden dan ook overal voor gevraagd… dat heeft ook een keerzijde: de afhankelijkheid is groot. Laten we die erfenis eens van dichtbij bekijken. Nederlanders voeren al over de wereldzeëen toen er nog geen Nederland bestond. 525 jaar geleden (inmiddels 526 jaar geleden) werd zelfs de eerste hand gelegd aan de vorming van wat we nu de marine noemen.

Eendraght

Als machthebber van de Nederlanden, vaardigde de Habsburgse keizer Maximiliaan II op 8 januari 1488 de Ordonnantie op de Admiraliteit uit. Defensie heeft deze formaliteit aangegrepen om 2013 uit te roepen als jubileumjaar. Ruim drie eeuwen later, in 1813, verleende Koning Willem II, de marine een Koninklijke status.

 Maar is het jubileum wel terecht? Omdat er in 1488 de facto nog geen sprake was van Nederland en een ‘Nederlandse marine’, kun je dit betwisten. “Het had een andere vorm. Maar we hebben de admiraalsfunctie overgenomen van de Spanjaarden,” zei Alan Lemmers, historicus bij het Nederlands Instituut voor Militaire Historie, afgelopen dinsdag op Radio 1. De datum in 1813 komt dan dichter in de buurt.

Laten we ook wat verder inzoomen op de meer recente situatie van ons maritieme kunnen:

  • Positie op de ranglijsten: 5e exportland[i] / 7e Importland[ii] /
  • Toegevoegde waarde Maritieme sector voor Nederland[iii]
  • Havens hoog op de wereldranglijsten[iv] Europa: Rotterdam 1e Amsterdam 5e / Wereld: Rotterdam 5e
  • Offshore en maritieme bouwbedrijven worden gevraagd voor de moeilijkste en uitdagendste projecten. Van het bovenwater halen van een gezonken Russische nucleaire onderzeeboot tot het uit de grond stampen van nieuw land.
  • Scheepsbouw van ongekende kwaliteit Nederlandse scheepswerven bouwen geweldige en kwalitatief hoogwaardige schepen voor klanten wereldwijd.

Sultan_Moulay_Ismail dereu_10

Bovenstaande lijstje is niet zomaar bedoeld om even de maritieme sector op te hemelen. Nee het laat zien dat we als land ergens goed in zijn. Dit is één van de kenmerken die ons uniek maakt. Die ons op dit gebied een trede hoger zet dan andere landen. Daar moeten we eigenlijk iets mee doen. Dat zeg ik verkeerd: Daar moeten we eigenlijk meer mee doen!

Conclusie: historisch maar ook nu nog altijd is de zee onlosmakelijk verbonden met ons land. Wij zijn goed in wat we doen, leveren kwaliteit: op-, onder- en overzee!

Deel1:  Belangen van het Koninkrijk der Nederlanden

Deel 2: Onze nationale erfenis, wat er blijkbaar in onze genen zit;

Deel 3: En de oplossing, die nog historisch verantwoord is ook!

Deel 4: Werkbare inrichting volgens de lijnen van DutchForce21


[iii] Stichting Nederland Maritiem Land wil samen met belangrijke publieke en private spelers het imago en de naam van de Nederlandse Maritieme sector verbeteren. De twaalf sectoren realiseerden in 2011 een totale toegevoegde waarde van € 13,8 miljard. Dit is 2,6 procent van het BNP. De sector was goed voor 181.000 banen (2,2 procent van de Nederlandse werkgelegenheid) en een instroom van meer dan 2000 arbeidskrachten. Er zijn ruim 12.000 bedrijven en ondernemingen maritiem actief. http://www.maritiemland.nl/

Advertenties

2 gedachten over “Deel 2: onze nationale erfenis, wat er blijkbaar in onze genen zit!

  1. Pingback: DutchForce21 verkiezingsprogramma 2017 – 2021 | DutchForce21

  2. Pingback: DutchForce21 Een veelzijdig inzetbare krijgsmacht met een maritieme focus | DutchForce21

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s