Deel1: Belangen van het Koninkrijk der Nederlanden

In het voorgaande blog: De Koninklijke Marine wordt het enige krijgsmachtdeel dat ons land nog telt! heb ik een inleiding gegeven op de achtergrond van deze serie blogs. Hierbij dus deel 1.

BZUr0IbCEAEB-JH

(Economische) belangen
Dit blog gaat, zoals gezegd over het nut en noodzaak voor een Nederlandse expeditionaire krijgsmacht, die inzetbaar is voor vrede- en veiligheid, wereldwijd! Ik heb het woordje Economische express tussen haakjes staan. Ik ben tenslotte geen populistisch correct persoon die maar wat in het wilde weg roept omdat dat nu eenmaal populair is bij het gehoor. De economische belangen zijn namelijk direct verbonden met de vrede en veiligheid in de wereld. Ik ben niet het type dat voorstander is van de invasie in Irak, Afghanistan en nu in Mali. Want als men het voor die landen over heeft om mens en materieel op te offeren… om in die landen (onze) democratische normen en waarden te brengen…. waarom dan in zoveel meer landen niet datzelfde doen? Kortom, ik geloof niet in dergelijke operaties. Wat we echter wel kunnen, en naar mijn mening zouden moeten doen, is zorgen dat we in Afrika helpen bij het opbouwen van hun eigen maatschappij. Bij alles wat wij als land doen zouden we anderen als volwaardige partner moeten zien. Maar dit wil ik benadrukken, dit is een secundaire rol van de krijgsmacht.

Onze krijgsmacht is niet bedoeld om als vredesmacht te functioneren. Ik begrijp dat sommige Generaals en Admiraals dat niet met mij eens zijn. Zij zijn blijkbaar nog bezig met de voorbereidingen van de laatste oorlog (Uruzgan/Kunduz type) en daarvoor schaffen zij systemen aan die slechts voldoen voor vredesmissies, en verwaarlozen daarmee de algemene escalatiedominantie. De krijgsmacht is in de eerste plaats het middel dat de regering in kan zetten om de belangen van het land te behartigen. Zij wordt ingezet om de territoriale en bondgenootschappelijke grenzen te beveiligen en indien nodig de integriteit te beschermen.  Vrede en veiligheid en handelsbelangen overlappen elkaar.

Maar laten we nu kijken naar wat actuele en feitelijk gegevens van de wereld om ons heen… Want als we, op een rationele manier, de wereld in ogenschouw nemen dan vallen enkele dingen op:

  • 70% van de wereld is water
  • 95% van de wereldhandel gaat over zee
  • 49% van de wereldhandel in olie moet langs de 7 belangrijkste chokepoints[i]
  • 21 van de 28 mega steden die de wereld teld zijn binnen 100km van de zee gelegen[ii]
  • 50%  van de wereldbevolking leeft binnen 100km van de zee[iii]
  • 95% van de internationale communicatie gaat door onderzeekabels op de bodem van de zeeën en oceanen.
  • Dagelijks zijn er zo’n 23.000 schepen onderweg!

Deze data heb ik niet zelf verzonnen, dit staat in een zeer recente presentatie (slide 2)  van Luitenant Generaal Richard T. Tryon commandant van “U.S. Marine Corps Forces Command”. Dit is overigens niets nieuws. De Verkenningen van Defensie gaven deze inzichten ook al. Maar hey… als de Amerikanen het zeggen….

international-maritime-route

 

Slide drie geeft een veiligheidsbeeld weer wat we ook herkennen uit de verkenningen van Defensie.

Competition for resources, natural disasters, social unrest, hostile cyber activity, violent extremism (criminal, terrorist, religious), regional conflict, proliferations of weapons of mass destruction and advanced weaponry in the hands of the irresponsible are becoming all too common. These challenges are harbingers of potential crisis around the world, and more specifically for naval forces in the littoral regions.

En veel van de eerder genoemde chokepoints bevinden zich midden tussen die potentieel risicovolle gebieden. Europa heeft ook enkele problemen die we niet alleen op kunnen lossen. In het zuiden is er nu al het probleem van masale immigratie richting Europa overzee of via bijvoorbeeld Turkije naar voormalige oostbloklanden, nu EU lidstaten. De Baltische staten, het noordpoolgebied. Allemaal potentiele gebieden waar inbreuken kunnen worden gedaan op de belangen van de Europese landen in zijn algemeenheid en individueel. En hoeveel conflicten zijn er wereldwijd niet geweest, hoeveel vluchtelingen zijn er daardoor niet in beweging gekomen…

BagsTSFCAAAeAd2

Er is een noodzaak voor meer en betere Europese samenwerking. Die verder gaat dan de nu uit bezuinigingsdriften voortkomende activiteiten. Men zou consequenter moeten zijn in het aanschaffen en standaardiseren van gelijkwaardige systemen, onderdelen, wapensystemen, sensorsystemen en procedures. Dit is waar het om gaat bij Compatible zijn. (Niet het vliegen met precies hetzelfde vliegtuig als de Amerikanen. Nee kunnen samenwerken!)

Conclusie: De wereld is groot en bestaat voor 70% uit water. Onze welvaart danken wij aan die zee. De kans is groot dat er een (concurentie)strijd ontstaat om grondstoffen, brandstoffen en water. Veel van deze dingen moeten langs chokepoints overzee naar ons land vervoerd worden. Er zijn daarnaast verantwoordelijkheden die wij delen met andere Europese landen en onze NAVO bondgenoten wereldwijd. Bovenal is de wereld er niet veiliger op aan het worden. Nederland heeft dan ook behoefte aan een lange arm, die, indien nodig overal ter wereld kan opereren!

Deel1:  Belangen van het Koninkrijk der Nederlanden

Deel 2: Onze nationale erfenis, wat er blijkbaar in onze genen zit;

Deel 3: En de oplossing, die nog historisch verantwoord is ook!

Deel 4: Werkbare inrichting volgens de lijnen van DutchForce21


[i][i] Volgens de EIA zijn deze Chokepoints Hormuz, Malaka, Bab el Mandeb, Suez kanaal, Bosporus, Panama kanaal en Deense doorgang naar Baltische zee. Daarnaast worden elders ook enkele andere gebieden genoemd: Gibraltar, Kaap de goede hoop etc. http://www.eia.gov/countries/regions-topics.cfm?fips=wotc&trk=p3

[iii] Dit neemt de komende decennia naar verwachting steeds meer toe. Bijvoorbeeld in Afrika zien we een beweging vanuit de binnenlanden naar kustgebieden. Voor al deze mensen kan geen degelijke infrasructuur worden aangelegd.

Advertenties

Een gedachte over “Deel1: Belangen van het Koninkrijk der Nederlanden

  1. Pingback: DutchForce21 Een veelzijdig inzetbare krijgsmacht met een maritieme focus | DutchForce21

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s