De Koninklijke Marine wordt het enige krijgsmachtdeel dat ons land nog telt!

Niet schrikken hoor, dit zijn niet zozeer mijn eigen woorden.  Omdat er zoveel te zeggen en te schrijven is over mijn ideeën met betrekking tot het inrichten van een maritiem georiënteerde krijgsmacht ga ik dit in een serie blogs publiceren op DutchForce21. Toen ik mijn huidige plannen vwb DutchForce21 zat door te lezen merkte ik op dat hoewel ik tracht niet “politiek correct” te zijn ik toch in sommige gevallen vooral heb proberen te denken volgens de huidige stand van zaken: een verdeling in krijgsmachtdelen, met ieder zo hun gewoontes, tradities en belangen. Ik ben van mening dat veel van die gewoontes en tradities heel erg mooi en waardevol zijn…. maar sommige dienen naar mijn mening doorbroken te worden omdat ze de effectiviteit en kwaliteit van de krijgsmacht juist ondermijnen. Functionaliteit en het realiseren van doelstellingen zijn naar mijn mening belangrijker dan het in stand houden van tradities. Kortom out of the box denken dus!

Een beetje historie…..

1. Opheffing van de Koninklijke Landmacht.

2. Opheffing van de Koninklijke Luchtmacht.

3. De Koninklijke Marine wordt de enige krijgsmacht die ons land nog telt.

4. In de Koninklijke Marine Luchtvaartdienst wordt het vliegend materieel en personeel van de huidige Koninklijke Luchtmacht geïntegreerd.

5. In het Korps Mariniers worden die onderdelen van de Koninklijke Landmacht geïntegreerd die nodig zijn voor defensie- en vredesoperaties op de grond.

6. Er komt een admiraliteit voor de gehele aldus hervormde krijgsmacht, de Koninklijke Marine.

7. Die admiraliteit bestaat uit een admiraal (de door mij sterk opgewaardeerde functie van de huidige chef defensiestaf) en drie vice-admiraals, te weten: a. een vice-admiraal varend materieel en manschappen; b. een vice-admiraal grondtroepen en materieel; c. een vice-admiraal vliegend materieel en personeel. De admiraliteit functioneert als een Raad van Bestuur voor de krijgsmacht, de vice-admiraals daarnaast als divisiedirecteuren voor respectievelijk, zee-, land-, luchttroepen.

8. Boven de admiraliteit staat de minister c.q. staatssecretaris van Defensie, daarin op het managementterrein geassisteerd door de secretaris-generaal van het ministerie van Defensie.

9. Het ministerie van Defensie wordt teruggebracht tot een klein faciliterend apparaat voor de minister c.q. staatssecretaris en voor de krijgsmacht, de Koninklijke Marine. Dit kwalitatief hoogwaardige apparaat ondersteunt de bewindspersoon bij het ontwikkelen van beleid en defensiestrategie en controleert op hoofdlijnen de krijgsmacht op basis van vooraf overeengekomen targets inzake prestaties en uitvoering van het beleid.

Dit was het plan voor Defensie zoals wijlen Pim Fortuyn in hoofdlijnen opstelde in zijn boek: De puinhopen van acht jaar paars. (pagina 175)

Laten we eerlijk zijn de analyse van dhr Fortuyn is niet in alles even vlekkeloos. Ook hij kon niet alles bij het rechte eind hebben. Maar toch… het botweg opheffen van krijgsmachtdelen, met al hun waardevolle ervaringen, en niet te vergeten historie…..  Tja en daar hebben we het grote probleem waarschijnlijk te pakken. Historie!

En toch is er iets voor te zeggen. Dat wil ik in dit blog gaan doen… Eerst zal ik nogmaals de analyse van mijn blog: Maritieme krijgsmacht: van levensbelang! Dunnetjes overdoen, door rationele argumenten:

Deel1:  Belangen van het Koninkrijk der Nederlanden

Deel 2: Onze nationale erfenis, wat er blijkbaar in onze genen zit;

Deel 3: En de oplossing, die nog historisch verantwoord is ook!

Deel 4: Werkbare inrichting volgens de lijnen van DutchForce21

Stay tuned!

3 gedachten over “De Koninklijke Marine wordt het enige krijgsmachtdeel dat ons land nog telt!

  1. WTF Pim?

    Na zijn dood ben ik stiekem toch wel een grote fan van Dr Pim geworden. Hier slaat hij echter toch echt de plank mis!
    Landmacht / luchtmacht / marine ( marns ) zijn toch echt verschillende takken van sport!
    En de ene speler heeft toch echt geen idee wat de andere doet, en hoe hij dat doet ( of waarom ) ! daarvoor mist hij al die jaren ervaring.
    Maw: een heel slecht plan!

    1. dutchforce21 Berichtauteur

      Bedankt voor de reactie WTF Pim. Zoals de heer Fortuyn het bedacht had lijkt mij ook niet geheel de juiste wijze. Binnen het USMC zijn alle takken van sport vertegenwoordigd… en het werkt!

  2. Pingback: DutchForce21 Een veelzijdig inzetbare krijgsmacht met een maritieme focus | DutchForce21

Geef een reactie

