Materieel Verwerving door macho mannen!

De bezuinigingen op defensie zijn niet goed, dat heb ik al vaak gezegd. Maar tegelijkertijd ben ik van mening dat ook bij Defensie een verkeerde “cultuur” leeft. Een in zichzelf gekeerdheid. Een krampachtige drive om dingen erdoor te krijgen zoals “zij” dat willen… want wat weet de buitenwereld er van af? Dit zien we ook bij veel materieel verwervingsprojecten. Waarvan de JSF het bekendste en actueelste voorbeeld is. Hierna volgt deel één van een tweeluik… Boxer en Fennek.

Landmachtdagen2009Teil3080 SHIP_Supply_Dutch_JSS_Diorama_lg

Ik heb me zo vaak geërgerd aan de gemaakte keuzes van de afgelopen jaren. Materieelprojecten waarbij ik onwaarheden aantrof in brieven aan de Tweede Kamer, waarbij er duidelijk favoriete systemen (JSF, Boxer, Fennek, JSS) waren en waarbij de alternatieven bij lange na niet de kwaliteit zouden kunnen leveren als de favoriete kandidaat.  Feiten over alternatieven verdraaid en vertekend. Analyses waarbij gemaakte keuzes werden gebracht als externe factoren waarmee men geconfronteerd werd. Het meest voor de hand liggende voorbeeld is de JSF. Maar ook andere voorbeelden zijn mogelijk:

Boxer de beste?
Een voorbeeld: Als alternatief voor de Boxer nam men diverse kandidaten onder de loep… Waaronder de Italiaanse Centauro, de Franse VBCI, De Finse AMV, de Zwitserse Mowag Piranha IV etc.

Maar men beperkte uiteindelijk het onderzoek tot de Italiaanse Centauro en de Artec Boxer.. En odmat de Centauro al in productie was… kon men niets anders doen dan de Boxer te kiezen.

Als we het kleine aantal berichtjes lezen dat we nu nog kunnen achterhalen…

Het Amerikaanse leger verklaarde in november dat de Piranha ook kan worden ingezet in een groot conflict. ‘De Piranha voldoet aan alle eisen van de landmacht en toch ziet Van Hoof het niet als een serieus alternatief’, aldus sales-manager P. Rooijmans van RDM.[i] [ii]

Als we even nuchter nadenken dan weten we dat er bepaalde dingen niet klopten in die tijd:

As such, we judge that the Multi-Role Armoured Vehicle (MRAV=Boxer) is not ideally suited to the type of operations envisaged under the Strategic Defence Review New Chapter and other developing policy work. This, coupled with recent operational experience in the Balkans, Sierra Leone, East Timor, Afghanistan and latterly Iraq, has demonstrated the need for rapid deployability in expeditionary operations. MRAV is not considered able to meet this capability requirement which will be pursued through the Future Rapid Effect System (FRES).

Kortom de Boxer was níet in staat om onder zulke strategische mobiele expeditionaire omstandigheden effectief te opereren. In de Nederlandse kamerbrief lezen we dan ook: Een hele idiote opmerking: In relatie tot het eigen gewicht van het groot pantserwielvoertuig merk ik voorts nog op dat transport van het voertuig met een C130-transportvliegtuig geen eis is. Hoezo is dit geen eis? Als dit de toekomst is? Dan kan het toch niet anders dan concluderen dat je het ‘PvE’ toeschrijft naar een bepaalde kandidaat? Zeg er dan bij dat het een minpuntje is van de Boxer… nee, het is geen eis….

Een totaal overbodig ontwikkelingstraject, dat bovendien veel te duur is:

  • Verschillende kandidaten die wel degelijk geschikt waren.
  • En de grootste verdraaiing van alles vond ik in die tijd dat men de technische gegevens van de Piranha III nam, en die weg zette als de Piranha IV. Men gaf aan dat de Piranha IV een doorontwikkeling was van de Piranha III en daardoor zou die IV onvoldoende groeipotentieel hebben… Dit terwijl de Boxer vele malen zwaarder was en totaal geen groeipotentieel meer had ivm gewichtsoverschrijdingen. Lees het interessante artikel van Dutch Defence Press.

Bij de brief aan de Tweede kamer van toenmalig staatssecretaris Van Hoof uit 2001, zat een bijlage waarin de eisen werden opgenoemd waaraan de Boxer zou moeten gaan voldoen. MOWAG heeft de lijst doorgenomen voor de Piranha IV, waarvan het private gefinancierde prototype al weer drie jaar rondrijdt. Daaruit is gebleken dat de Piranha IV maar op één punt tekortschiet, en dat is de verticale klim met een opstap van 80cm. Het Zwitserse ontwerp haalt maar 70cm. Op alle andere punten is de Piranha IV de gelijke, zo niet de betere van de Boxer. Rooijmans benadrukt dat het voertuig, zoals het voldoet aan de Nederlandse eisen, dan nog steeds zijn maximale gewicht van 25 ton niet overschrijd. De Boxer zit al op 33 ton en nog is het einde van zijn overgewicht niet in zicht. Dat niet alleen. MOWAG kan het voertuig nog voor dezelfde prijs als drie jaar geleden aanbieden  aldus Visser. Jörg Gygax kan dat wel verklaren. De Piranha IV is met eigen geld ontwikkeld. We verkopen dus een eindproduct.

De ontwikkelingskosten zitten dan ook in de prijs berekend. Mijnbescherming: Eén van de belangrijkste eisen is de bescherming van de bemanning. Wat mijnbescherming betreft, gaat de Piranha IV ver over de eis heen. Zo doorstaat het voertuig een ontploffing van acht kilogram TNT onder de romp en negen tot tien onder een wiel, verteld Visser.

Gygax: Het hele voertuig draagt bij aan de mijnbescherming. De romp wordt als één geheel gebouwd en dat maakt het voertuig zeer stijf. De Boxer is dat niet door de constructie van de aparte modules.

 Overigens: de Britten kozen in 2007 na een uitvoerige technische vergelijking en tests op een testbaan (live tests ipv papieren simulaties) voor de Piranha V, een verdure ontwikkeling van het Piranha IV prototype. (eerlijkheid gebied te zeggen dat de Britten dit systeem nog niet hebben aangeschaft maar dat komt door de financiële problemen… en politiek.)

Nogmaals dit zijn in de praktijk dezelfde verdraaiingen die we in het geval van de JSF tegenkomen. Defensiemedewerkers, generaals, politici en lobbyisten: HOU HIER MEE OP!

Later bleek er overigens wel degelijk ook een alternatief te vinden te zijn voor de Boxer in de technische upgrade van de YPR bijvoorbeeld in ondersteunende rollen. Waarom zou dat niet werken? Zouden deze fantastische voertuigen niet nog jarenlang naast de nieuwe gevechtsvoertuigen CV9035 kunnen opereren… tegen veel lagere kosten dan de nieuwe Boxers. Daar ben ik tenminste van overtuigd.

Dit soort bevooroordeling en bevoordeling met letterlijk bij elkaar gelogen en gegooglde informatie mag niet meer voorkomen. De vergelijking dient zo objectief en neutraal mogelijk plaats te vinden.

Morgen deel twee in deze serie….

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s