Luchtstrijdkrachten – vervolg

In dit tweede deel over de Luchtstrijdkrachten werk ik de behoefte aan soorten eenheden en materieel uit. In het derde deel van deze serie over de luchtstrijdkrachten zal ik de ORBAT uitwerken zoals ik dat ook voor de landstrijdkrachten heb gedaan.

Multirole gevechtsvliegtuigen
De vier squadrons dienen vanaf twee Main Operating Bases (MOB) te opereren (Volkel en Leeuwarden) zodat er een optimale flexibiliteit is en enige reserve capaciteit. De gevechtsvliegtuigen van het CLSK dienen Multi Role te zijn en geschikt voor: luchtverdediging, Combat Air Support, Verkenning , Sea / Area Denial, aanvallen van High Value Targets en SEAD/DEAD operaties. Voor de uitvoering hiervan dienen de toestellen te beschikken over moderne sensoren, AESA radar, IRST, datalinks en de mogelijkheid om moderne bewapening mee te voeren. Bijvoorbeeld een te ontwikkelen Anti Radar variant van de Meteor.   Het CLSK dient dan ook de beschikking te krijgen over een gevarieerd wapenaanbod. Meteor BVR missile, IRIS-T of SidewinderX WVR, SDB, Taurus KEPD etc.

air_jas-39_weapons_options_eskil_nyholm_lggripenngload1ok

1e Fighter Wing            Volkel
311 TF Squadron          Volkel               18 Gripen (operationeel gebruik 12x?)
312 TF Squadron          Volkel               18 Gripen (operationeel gebruik 12x?)

2e Fighter Wing            Leeuwarden 
321 TF Squadron          Leeuwarden      18 Gripen (operationeel gebruik 12x?)
322 TF Squadron          Leeuwarden      18 Gripen (operationeel gebruik 12x?)

GripenFARP

GripenRBS15andMeteorIRIS-T

Helikopters
De directe ondersteuning van expeditionaire eenheden is een grote verantwoordelijkheid van de helicopter squadrons van het CLSK. Daarvoor beschikt het over verschillende gespecialiseerde helikoptersquadrons die in staat zijn om als als kapstok te fungeren van een composiet squadron bestaande uit verschillende Vlucht Eenheden (heli + bemanning, Grondploeg)  naar gelang de missie.

Apache&A109 ApachenavalUK

De twee gevechthelikopter squadrons beschikken ieder over 12 AH-64D Apache helikopters en 4 Light Support Helikopters[i]. De LSH dient een betaalbaar (aanschaf en exploitatie) toestel te zijn dat veelzijdig inzetbaar is. Waarbij samengewerkt kan worden met internationale partners (pooling & Sharing). De lage kosten van dit toestel compenseren het gebruik van een extra helikoptertype. beide toestellen dienen geschikt gemaakt te worden voor operaties in het maritieme domein.

DVD-393-1 AW109_Airvectors

Er is een derde gevechtshelikopter squadron maar deze is mobilisabel. Een deel van de helikopters worden in de Verenigde Staten gebruikt voor opleiding, de rest staat daar in opslag,

Picture 820

Één van de drie transport helikopter squadrons is uitgerust als Zwaar Helikopter Transport Squadron en beschikt daarvoor over 16x CH-47F Chinook helikopters. De andere twee squadrons zijn uitgerust als Medium Transport Squadron en beschikken daarvoor over 32 NH90 Medium Tactische Transport helikopters, (op den duur ter vervanging van de Cougars Mk2)

823311-mrh90

DutchForce21 heeft als streven om op den duur volledig uitgerust te zijn met helikopters die geschikt zijn voor het maritieme domein. Ook de Chinooks zullen dus op den duur vervangen worden door een type dat geschikt is om vanaf schepen te opereren.

adp-avx-transport-5

Het Maritieme Helikopter Squadron is uitgerust met 16 NH90 boord helikopters (figuur 9)die operationeel ingezet kunnen worden vanaf de marineschepen van het CZSK.

BGTSDxICEAAkpO9

Het CLSK beschikt ook over een helikopter squadron ter ondersteuning van speciale operaties, SAR en CSAR. Daarvoor is het squadron uitgerust met 4 NH90 helikopters uitgerust met speciale communicatie middelen, wapens en refuelingsystemen. Daarnaast beschikt dit squadron ook nog over 6 LSH.

AW109 merlin_refuel

Dit laatste squadron verzorgt ook de ondersteuning dmv Unmanned Air vehicles. Deze helikopter-drones kunnen worden ingezet ter ondersteuning van militaire als civiele operaties zowel vanaf schepen als boven land.

D2AD_DGA-Essais-en-vol_cropped

Transport Heli Wing 
298 TH Squadron          Gilze Rijen        16 Chinook
299 TH Squadron          Gilze Rijen        16 NH90 TTH
300 TH Squadron          Gilze Rijen        16 NH90 TTH (opleiding)

Gevechts Heli Wing 
301 AH Squadron         Gilze Rijen        12 AH-64D Apache + 4 LSH
302 AH Squadron         Gilze Rijen        12 AH-64D Apache + 4 LSH
303 AH Squadron         Ft. Hood / USA    12 AH-64D Apache + 4 LSH (opleiding)

Maritieme Heli Wing
305 MH Squadron         De Kooy          16 NH90 NFH
306 SM Squadron         De Kooy          4 NH90 SMH + 6 LSH-SM + 6 NUAS

Transport en surveillance toestellen
In het kader van standaardisatie zal het CLSK haar transport en surveillance toestellen standaardiseren op één basistype. Het Type C-130J Hercules is in verscheidene varianten beschikbaar. Daarom zal het Tactisch Transport Squadron de beschikking krijgen over 4 verlengde C130J30[ii] en 8 C130J[iii] toestellen.

cj130sc C130J MPA conversion

Het Surveillance & tanker squadron zal verantwoordelijk worden voor het uitvoeren van maritieme patrouille taken[iv], verkenning , SIGINT en support boven land en het uitvoeren van Tactische tankersupport. Het zal daarom worden uitgerust met 6 SC-130J Sea Hercules[v] en 6 KC-130J[vi] Tanker vliegtuigen. De Sea Hercules kan worden bewapend en zal voornamelijk gebruikt worden in sea control / sea denial operaties, onderzeebootbestrijding en verkenning boven land. De KC130J is beschikbaar als tanker / transport vliegtuig en kan gebruikt worden om zowel helikopters (NH90, CH47F Chinook) en gevechtsvliegtuigen in de lucht bij te tanken of aan de grond een mobiel FARP in te richten. Deze variant zal gelijk zijn aan het type dat bij het USMC in gebruik is en dus beschikken over de HARVEST HAWK[vii] wapen- en sensorsystemen tbv Combat Air Support operaties.

HarvestHAWK-580x385

Deze vliegtuigen kunnen ook gebruikt worden ter ondersteuning van Speciale operaties van het KCT.

Picture 826

Alle Hercules vliegtuigen zijn modulair en kunnen als secundaire taak standaard transportvluchten uitvoeren. De transport capaciteit die Nederland creëert zal volledig worden ingepast in het EATC[viii] op vliegbasis Eindhoven.  De huidige C-130H30 Herculessen zullen op den duur dus worden vervangen door de nieuwste standaard. De C-130J. Deze kunnen eventueel wel tweedehands van de Britten worden overgenomen wanneer dat land overstapt op de A400M.

Combat Support Wing  xxx
320 Tactical Patrol Squadron          Eindhoven        6 SC130J (MPA ) / 6 KC130J / 4x harvest HAWK
336 Tactical Transport Squadron   Eindhoven        4 C130J30 / 8 C130J

maxresdefault

Luchtverdediging Commando
Zoals eerder gezegd beschikt het CLSK over vier Tripple Air Defense squadrons. Deze eenheden waren de afgelopen jaren bij de landmacht ondergebracht binnen het Air Defense Commando. Ze  zullen echter weer worden ondergebracht bij het CLSK. De belangrijkste reden hiervoor is dat het CLSK verantwoordelijk is voor de algemene luchtverdedigingstaak. Dit kan zij geïntegreerd uitvoeren met zowel gevechtsvliegtuigen, bemande en onbemande sensordragende vliegtuigen als dmv de grondgebonden radarstations en luchtverdedigingseenheden. Ook zal de luchtverdediging van het Nederlandse luchtruim worden gecoördineerd vanuit het NTC. Het CLSK stelt daar capaciteiten voor ter beschikking. Ook wanneer er een expeditionaire eenheid zal worden uitgezonden kan het CLSK, naar gelang de dreiging, een eenheid met Medium range en Extended range air defense systemen uitsturen om het luchtruim rondom de expeditionaire eenheid te beveiligen.  Deze eenheden worden ondersteund door voldoende basissen, grondoperationele eenheden, logistieke steun en opleidingseenheden om de expeditionaire taken van de luchtmacht uit te voeren ter ondersteuning van het ambitieniveau van de regering. Naast de luchtverdedigingseenheden beschikt het CLSK over twee gespecialiseerde object verdedigingseenheden. Deze eenheden hebben als reguliere taak om de grondoperaties op de verschillende vliegvelden te organiseren. Als secundaire taak zijn ze verantwoordelijk voor het inrichten van Forward Operating Bases. inclusief alle faciliteiten, luchtverkeersleiding en objectverdediging.

oh0pat

GBAD & Operations Wing De Peel 
801 TRIAD Squadron
802 TRIAD Squadron
803 TRIAD Squadron
804 TRIAD Squadron
601 GROPS Squadron
604 GROPS Squadron

Initiële training en opleiding
Voor de initiele opleiding beschikt het CLSK over voldoende gecerificeerde trainers. Wel zal een groot deel van de opleiding in samenwerking met andere landen en (deels) civiele partners plaatsvinden.

Tactical Training Group  Woensdrecht / Volkel / Linkoping 
xxx Opleidings Squadron         Woensdrecht            12 lead in trainer PC-21?
316 Training en OCU                 Volkel / Linkoping     6 Gripen D/F
Helicopter training flight          Woensdrecht?          6 LSH (samenwerking met België en Zweden

 


[i] Een goed voorbeeld van een geschikt helikoptertype is de AW-109 Power, welke o.a. in gebruik is bij de Belgisch Luchtcomponent. Dit type is geschikt voor diverse taken: Training, Anti-piraterij operaties (ipv dure NH90), Verkenning (voor Apache’s in teamverband), Transport, SAR / Combat SAR, Speciale operaties, Ondersteuning van de civiele autoriteiten. Gemiddelde aanschafprijs (civiel) € 4.5 miljoen per stuk militair  € 12 miljoen. De gemiddelde kosten voor exploitatie (personeel niet meegerekend is € 700 per vlieguur) In vergelijking met de NH90, Apache en Chinook moge de besparingen duidelijk zijn. https://dl.dropboxusercontent.com/u/36193122/Defensie/A109Naval.pdf

[viii] Nederland verhuurt dus als het ware de luchttransportcapaciteit aan andere EATC deelnemende landen. Op deze manier kunnen vliegtuigen die niet voor nationale taken worden ingezet beschikbaar blijven voor verhuur en hoeven dus niet onnodig aan de grond te staan.

Advertenties

3 gedachten over “Luchtstrijdkrachten – vervolg

  1. Pingback: Zeestrijdkrachten | DutchForce21

  2. Pingback: Nationaal Territoriaal Commando – Nationale functie | DutchForce21

  3. Pingback: Anoniem

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s