Eerste blog: motivatie en uitgangspunten

De wereld rondom dit “kleine” groene landje is lang niet zo vriendelijk en veilig als velen tot voor kort dachten. Nu na ruim 20 jaar van onafgebroken bezuinigen en wegsnijden van capaciteiten resteert een krijgsmacht die nog nauwelijks inzetbaar is. Tijd dus voor een blog met een nuchtere deskundige blik op de krijgsmacht.

Ik vroeg mij af, wat is er in Nederland nog waard om te beschermen? De banken? De verzorgingsstaat? Het gedrag van de gemiddelde hoog- of laag opgeleide Nederlander? Is er nog eergevoel? Waarom stopt de overheid wel miljarden in het “redden” van Europa, van banken en het enige wat voor hun van waarde lijkt? De €…

Maar het beschermen van leven, dat wat klein en kwetsbaar is… lijkt geen belang meer te hebben.

Eendraght

Dat wat kwetsbaar is, lijkt het niet meer waard te zijn om eensgezind te beschermen. Gaat de ooit zo levende spreuk: Concordia res parvae crescunt voor ons land nog wel op?

En toch de woorden van de heer van Uhm:

 “Ik hoop dat de nagedachtenis en saamhorigheid van 4 mei ons helpt om in tijden van ‘ik’, het ‘wij’ terug te vinden. Want niet vanuit het ‘ik’ en het ‘zij’, maar vanuit het ‘wij’, ontstaan de goede dingen. Dat heeft de geschiedenis ons geleerd. Dat moeten wij blijven herdenken. Dat moeten wij blijven afspreken. Met onszelf. En met elkaar”, zei Van Uhm.

Motivatie
Al jarenlang ben ik geïnteresseerd in defensie. Zowel qua organisatie als qua uitrusting verdiep ik mij in de ontwikkelingen. Dit betekent dat ik (internationale) studies en kamerbrieven lees over bijvoorbeeld organisatorische verbeteringen, doctrine en beleid. Vaak heb ik nagedacht over hoe ik dit moet rijmen met mijn overtuiging: volgeling van Jezus zijn. Ik geloof dat ik deze kennis en inzichten kan en mag inzetten om het goede na te streven. God heeft volgens mij niets tegen legers of defensie.

Ook niet tegen mensen die er voor kiezen om in een leger te dienen of zich met defensie bezig houden. Het gaat niet zozeer om de functie of het werk (Jezus was verbaasd over het geloof en overtuiging van de Centurio (Mattheüs 8 vers 5 – 13) nee volgens mij gaat het erom hoe de mens in het leven staat. Hoe leeft hij, en hoe gedraagt hij/zij zich? Wie of wat volgt hij/zij na? Zal ik eens een goed houvast geven?

Jesaja 1:17 (NBV)

… Vermijd alle kwaad (17) en leer goed te doen. Zoek het recht, houd tirannen in toom, bied wezen bescherming, sta weduwen bij.

Het is mijn innige overtuiging dat defensie hét instrument in handen van onze regering is die dit werk kan en moet uitvoeren. Het is onze plicht!

Niet alleen voor de veiligheid van ons eigen volk maar zeker ook voor hen die zelf niet in staat zijn om recht te krijgen. Vele jaren geleden was ik in Taizé en toen liep ik met de vraag rond: “Kan ik mij als Christen wel bezig houden met defensie?” Er was uitgerekend in die week een workshop georganiseerd over internationale veiligheid, solidariteit en recht doen! De persoon die de workshop gaf was een zeer hoge Franse ambtenaar. De belangrijkste adviseur van President Chirac op het gebied van internationale veiligheid en defensie. Hij gaf aan dat het een Christelijke taak is om het, ten allen tijde, op te nemen voor de vrijheid, veiligheid en welzijn van anderen. Het goede te doen, en vrede na te streven.

Dit was voor mij een hele motiverende workshop. Sindsdien ben ik mij meer en meer gaan verdiepen in defensie en internationale veiligheidsvraagstukken. Het is mijn overtuiging dat Nederland de beschikking moet hebben over een sterke stabiele en goed uitgeruste krijgsmacht. Alleen dan zijn wij in staat om anderen te helpen. Je kunt ook alleen maar geven, als je iets hebt om uit te delen.

Uitgangspunten voor DutchForce21
Mijn perspectief is dat van een Christen… met respect en waardering voor anderen, maar wel met een richting gevend geloof. In de loop der jaren heb ik zeer veel kennis, ervaring en inzichten opgedaan over alle mogelijke defensie gerelateerde onderwerpen. Ik ben breed belezen, en heb een nationaal en internationaal breed netwerk opgebouwd van (oud) militairen, ingenieurs, wetenschappers, journalisten en politici. Vanaf nu ga ik mijn kennis inzetten voor een “hoger” doel: het bloggen over (en) beschermen van dat wat echte waarde heeft.

Want hedendaagse politici lijken dat niet meer van belang te vinden…natuurlijk wel met woorden, maar hoe zit het dan in de praktijk?

Ik leg in mijn blog de nadruk op: Christelijke / Bijbelse uitgangspunten > zorgen voor elkaar, omzien naar elkaar, zwakken helpen, weduwen en wezen bijstaan. Rekening houden met de natuur en milieu en een Christelijke visie op Europa.

Hierna volgen enkele bijdragen waarin ik het DutchForce21 Defensieconcept verder zal uitwerken en toelichten. (bekijk de indeling van het menu, en je krijgt wellicht al een idee!)

 

Geef een reactie

